Norwegian flyger långt.

Lågpris på långdistansflyg. Mycket har sagts i ämnet de senaste åren, men lite har hänt. Nu tar Norwegians planer fastare form - i början av detta året gick de första flygen mot New York och Bangkok. De första biljetterna släpptes förra sommar och de första av Norwegians långdistansflyg lyfte i början av 2013. Priset för en enkelresa till New York ska, som billigast, kunna ligga runt tusen svenska kronor. Orimligt billigt? Kanske inte. Förklaringen stavas Dreamliner. Boeings nya flygplan 787 drar mycket mindre bränsle än nuvarande långdistansflygplan, 17 ton mindre till New York och 24 ton till Bangkok om man jämför med en Airbus A330. Bränslesnålheten i kombination med lång räckvidd gör flygplanstypen till det fundament som krävs för att Norwegians affärsmodell för långdistansflyg ska hålla.


Internationella besättningar En intressant detalj är att besättningarna på Norwegians långdistansflyg inte ska baseras i Skandinavien, utan i Bangkok och New York. – Det blir internationella besättningar. Naturligtvis är det öppet för vem som helst att söka, de personliga kvaliteterna går före nationalitet , säger Åsa Larsson, Norwegians presschef i Sverige till Flygtorget. Bangkok och New York är först ut, men fler långväga destinationer kan redan finnas på ritbordet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback